Nová zubačka, ale staré hriechy

Autor: Paľo Zajac | 14.1.2021 o 15:07 | (upravené 14.1.2021 o 16:13) Karma článku: 6,79 | Prečítané:  2435x

Všetci si prajeme cestovať v lepších a kvalitnejších vlakoch. Vysoké Tatry si zaslúžia po 50 rokoch nové zubačky! Ale nemôžeme pri tom zabúdať na efektivitu a hospodárne nakladanie s našimi peniazmi.

V piatok 15. decembra predstavia slovenské železnice v Tatrách novú elektrickú zubačku, ktorú dodal švajčiarsky výrobca Stadler. Po 50-tich rokoch prevádzky starých zubačiek si cestujúci v Tatrách, na trati Štrba – Štrbské Pleso, zaslúžia moderné vlaky, vrátane rekonštrukcie tejto trate. Avšak spôsob obstarávania, ako aj cena nákupu týchto zubačiek, vyvoláva aj po rokoch pochybnosti o efektivite a výhodnosti.

Ešte v júli 2018, pred ukončením tejto súťaže, sme spolu s europoslancom Ivanom Štefancom poukazovali na zásadné pripomienky k súťaži, ktoré zabezpečia víťazstvo vopred určenému uchádzačovi. Po ukončení a zverejnení tejto súťaže sa ukázalo, že všetky naše predpoklady boli potvrdené. Aj preto som podal podnet na ÚVO, aby túto súťaž prešetrilo.

Toto boli (a stále sú!) naše výhrady voči transparentnosti, diskriminácii a hlavne efektívnosti nákupu nových zubačiek:

  1. Termín na predkladanie ponúk do tejto súťaže bol 1,5 mesiaca. Podľa môjho názoru, a aj odborníkov z tejto oblasti, je to veľmi krátky čas na kvalitnú prípravu ponuky na tak špecifické koľajové vozidlá.
  2. Technické parametre požadovaných  vozidiel, ktoré sa presne zhodovali s jedným konkrétnym výrobcom. Ten, sa ako jediný prihlásil do súťaže. Na veľké „prekvapenie“, splnil všetky podmienky a súťaž aj vyhral.
  3. Počet objednaných vozidiel: 5 ks a jedno multifunkčné - servisné. V súčasnosti na jednokoľajovej zubačkovej trati Štrba-Štrbské Pleso (4,7 km) jazdia 2 vozidlá a jedno je v depe ako rezervné.  Prečo ich ale ZSSK objednalo 6? Tvrdia, že preto, aby mohli jazdiť aj na ďalších tratiach v Tatrách. Ale tam by postačovali aj vozidlá bez prídavného ozubového kolesa a jeho príslušenstva. To by samozrejme znamenalo nižšiu nákupnú cenu železničného vozidla.  
  4. Jeden účastník v súťaži znamená, že sa nemusí súťažiť o cenu. Stačí splniť podmienky. A keď je v súťaži sám, tak si vlastne určí cenu. V ZSSK nič výnimočné. Stalo sa to tak pri viacerých súťažiach na nákup nových vlakov. Tak to bolo aj v tomto prípade: predpokladaná cena v súťaži bola 39,5 mil. eur bez DPH a výsledná cena 38,8 mil. eur bez DPH bola len o 700-tisíc eur (1,8 %) nižšia ako sa predpokladalo.
  5. Aj roku 2018 musela byť každá verejná zákazka nad 40 mil. eur  posudzovaná Útvarom hodnoty za peniaze (UHP).  Ten mal posúdiť efektívnosť vynaloženia verejných financií. V tejto súťaži bola predpokladaná cena 39,5 mil. eur – takže tesne unikla tomuto posudzovaniu odborníkov.             

Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký bude zajtra prezentovať v Poprade novú zubačku. Potrebuje si u cestujúcich vyžehliť, aj spolu s ministrom dopravy, odsun nových vlakov z východu Slovenska. Preto bude v Tatrách táto PR akcia prezentácia.

Treba pripomenúť, že generálny riaditeľ Hlubocký bol riaditeľom železníc aj za predchádzajúcej vlády, a je preto zodpovedný za prípravu, priebeh a aj samotnú realizáciu súťaže a nákupu nových zubačiek. Je prekvapujúce, že takýchto manažérov si ponechal aj nový minister dopravy Doležal. Za odsun vlakov z Východu, ale aj za viaceré súťaže, ako bola aj táto, by ho mal okamžite odvolať!

Všetci si prajeme cestovať v lepších a kvalitnejších vlakoch. Vysoké Tatry si zaslúžia po 50 rokoch nové zubačky! Ale nemôžeme pri tom zabúdať na efektivitu a hospodárne nakladanie s našimi peniazmi.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?