Podvodná archeológia v službách štátu.

Autor: Paľo Zajac | 7.9.2016 o 0:00 | (upravené 7.9.2016 o 13:12) Karma článku: 11,11 | Prečítané:  5495x

Ako študent stavebnej fakulty som v lete brigádoval na archeologických vykopávkach na Pražskom hrade. Aj neskôr, vo svojej stavebnej praxi som sa stretol s archeologickým výskumom. 

Tam som spoznal archeológov, ktorí veľakrát v náročných podmienkach, robili svoju prácu s nadšením a v skromných podmienkach dokázali objavovať našu minulosť pre budúce generácie.

O to viac som bol prekvapený, keď som dostal podnety od viacerých archeológov,  ktoré súviseli s archeologickým výskumom na našich diaľniciach. Pri podrobnom skúmaní týchto podnetov, som všetky nasledujúce informácie získal z verejných zdrojov(ÚVO, CRZ,...) a konzultoval som ich s viacerými archeológmi.

V máji 2016 bol zverejnený anonymný list zamestnancov NDS a.s. vtedajšiemu ministrovi dopravy Brecelymu: 

http://www.aktuality.sk/clanok/339021/zamestnanci-pisu-ministrovi-v-nds-dlhodobo-vladne-korupcia-a-tunelovanie/ ,

kde sa okrem iného píše o tunelovaní pri výstavbe diaľnic aj prostredníctvom archeologických výskumov. Napríklad na výstavbe diaľnice D3 Strážov - Brodno sa cena za archeologický výskum, podľa autorov listu, vyšplhala z pôvodných 15.450 eur až na 901.660 eur. Tento 4,25 km dlhý úsek D3 sa pritom skladá výlučne z mostov nad Hričovskou vodnou nádržou(1,5 km) a Kysucou(0,41 km) a tunela Považsky Chlmec(2,25 km). Kladieme si preto otázku, či išlo o „podvodný“ archeologický výskum alebo o výskum „tunelovaním“.

               Plytvanie verejnými zdrojmi pri výstavbe diaľnic prostredníctvom archeologických výskumov naznačujú aj verejne dostupné dodatky zmlúv medzi NDS a.s. a Dopravoprojektom a.s. na PPP projekte obchvatu Bratislavy D4 a R7. Prvotné zmluvy boli podpísané za účelom vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie, majetkovoprávne vysporiadanie, inžiniersku činnosť,  autorský dozor a ich celková čiastka bola 7,805 milióna eur. Archeologický výskum sa v nich nenachádzal. Nebol ani súčasťou súťažných podmienok vo verejnom obstarávaní. Archeologické výskumy boli štátnou NDS a.s. zazmluvnené až dodatkami, ktoré tvoria významné navýšenie pôvodných zmlúv. Toto navýšenie o archeologický výskum na PPP D4 a R7 je v celkovej výške 2,563 milióna eur bez DPH! (D4 Bratislava Jarovce-Ivanka-Rača,  dodatok č.3 a 4 k zmluve: 1,211 mil. eur; R7 BA- Dunajská Lužná, dodatok č.7 k zmluve: 0,157 mil. eur a R7 Dunajská Lužná – Holice, dodatok č.7 a 8 k zmluve: 1,195 mil. eur.) . K dnešnému dňu len toto navýšenie o archeologický výskum je o 33% oproti pôvodným zmluvám.

   Ako k takýmto čiastkam zmluvné strany dospeli? Ocenenie prác bolo v dodatkoch vyčíslené sadzbou od 22 do 45 eur za hodinu(od robotníka na kopanie po archeológa), ktorá bola vynásobená tisíckami hodín(kto zadal ich počet?). Týmto spôsobom bolo napríklad v dodatku č.8 na R7 Dunajská Lužná- Holice:

https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=2238772&l=sk 

na str.č.21 ocenené pre lokalitu č.7 Kvetoslavov,  „Zdokumentovanie archeologických nálezov“ čiastkou 133.492 eur bez DPH, „Spracovanie správy z terén. časti výskumov“(72.181eur), „Spracovanie dokumentácie archeologického výskumu“(88.445 eur)... V tomto dodatku je celkový čas  pracovníkov všetkých profesií predpokladaný na 34.381 odpracovaných hodín! Z tohto počtu hodín a hodinovej sadzby sa vypočítala celková čiastka za  lokalitu Kvetoslavov na 896.332 eur bez DPH. Ak pracovný deň má 8 hodín, tak na archeologickom výskume tejto lokality odpracuje napríklad 30 pracovníkov 143 pracovných dní, čo je plných 6,5 pracovného mesiaca. Je toto reálne a kto toto kontroluje? Čo je výsledkom tejto práce, kde sa s výsledkami môže zoznámiť odborná a laická verejnosť?

Podobne je to aj v dodatku č.4 na D4 na str.č.39:

  https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=2233898&l=sk

 dodatku č.3 na D4 na str.č. 47-50:

https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=2068225&l=sk

alebo v dodatku č.7 na R7 Bratislava – Dunajská Lužná na str. č.20 :

https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=1980105&l=sk

Všetky tieto dodatky boli podpísané NDS a.s. v roku 2015.

               Na tieto archeologické výskumy neprebehlo verejné obstarávanie a tak verejnosť nepozná firmu, ktorá ho realizuje.  Podľa našich informácií, robí archeologické výskumy na R7 a D4 malá súkromná firma AA Terra Antiqua z Rimavskej Soboty, ktorá je známa aj tým, že jej bola v minulosti Ministerstvom kultúry odňatá licencia pre realizáciu archeologických výskumov na Slovensku, o ktorú sa súdila:

http://www.tyzden.sk/casopis/17417/archeologicky-klondike/

Tejto firme vzrástli v roku 2015 tržby o 535 % na čiastku 1,4 milióna eur oproti roku 2014, hoci v roku 2015 zamestnávala len 5 až 9 ľudí:

http://finstat.sk/36642991

 Či je to naozaj tak, a tieto práce realizuje táto firma, to by mohli povedať verejnosti predstavitelia  Dopravoprojektu a.s.  

                Je tiež pozoruhodné, že štát (NDS a.s.) si objedná dodávateľa archeologického výskumu prostredníctvom súkromnej firmy (Dopravoprojekt a.s.) bez toho, aby sám zadal podmienky súťaže pre zákazku v hodnote niekoľkých miliónov eur. Treba podotknúť, že archeologický výskum na stavbe R7 a D4 nebol zďaleka ukončený a podľa dodatkov, boli skutočne plošne preskúmané  iba dve lokality (lokalita č. 2 na trase D4 v Jarovciach a lokalita č. 7 na trase R7 v Kvetoslavove). Cena za ich preskúmanie a výskumnú dokumentáciu (cca. 0,6 a 0,9 milióna eur bez DPH) bola podľa našich prepočtov niekoľkonásobne navýšená oproti štandardným cenám archeologických výskumov na Slovensku.

     Korektnou súťažou o dodávateľa archeologického výskumu, mohla štátna NDS a.s. daňovým poplatníkom za doterajšie archeologické výskumy na R7 a D4 ušetriť viac ako dva milióna eur!

    Za sumu 2,563 milióna eur, ktorá bola dodatkami medzi NDS a.s. a Dopravoprojektom a.s. určená na archeologický výskum na D4 a R7,  mohol byť takýto výskum  zrealizovaný na všetkých lokalitách Slovenska, kde je v najbližšom období  plánovaná výstavba diaľnic a rýchlostných ciest!

   Zaujímalo by nás, čo na takýto podvodný archeologický výskum za peniaze daňových poplatníkov hovorí minister kultúry Maďarič, čo na takéto verejné obstarávanie hovorí Úrad pre verejné obstarávanie, čo na to Najvyšší kontrolný úrad, prokuratúra, polícia...

Pán nový minister dopravy Árpád Érsek: vyvodíte politickú, personálnu a hmotnú zodpovednosť voči tým Vašim podriadeným, ktorí toto spôsobili?   

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet dlžníka aj bez exekútora, bezvýsledne exekúcie sa musia zastaviť.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?

TECH

Nemecký fúzny reaktor je o krok bližšie k spusteniu

Do troch rokov chcú udržať skutočnú fúznu reakciu.


Už ste čítali?