Čo Počiatek pripravil, Brecely dokončil

Autor: Paľo Zajac | 22.8.2016 o 10:53 | Karma článku: 4,59 | Prečítané:  1202x

Začiatkom mesiaca som písal o najväčšej zákazke na slovenských železniciach - modernizácii úseku trate Púchov-Považská Teplá:  http://palozajac.blog.sme.sk/c/429718/vyhrala-najvacsiu-zakazku-na-zelezniciach-schrankova-firma.html.

Následne sme  spolu s Alojzom Hlinom na tlačovke pred Hlavnou železničnou stanicou v Bratislave poukázali na 3 najdôležitejšie otázky, ktoré ktoré súvisia s touto zákazkou a mali by zaujímať verejnosť:

  1. Ako budú ochránení živnostníci a malí podnikatelia, ktorí budú pracovať na tejto megazákazke?
  2. Prečo je zmluvná cena 365 miliónov na úrovni  99 % oproti predpokladanej cene, ktorú zadefinovali ZSR v súťažných podkladoch?
  3. Prečo majú firmy z víťazného konzorcia nejasných vlastníkov zo schránkových firiem, za ktorými sa s najväčšou pravdepodobnosťou skrývajú najväčší slovenskí oligarchovia?

Ministerstvo dopravy aj ŽSR nám odpovedali cez svoje hovorkyne : http://www.teraz.sk/slovensko/ministerstvo-dopravy-netesi-ze-v-su/210257-clanok.html

Zhrnuté: Ministerstvo dopravy neteší,  že vyhrali zadlžené firmy. So schránkovými firmami urobí poriadok až nový zákon a hovorkyňa ŽSR konštatuje, že formou bankovej záruky budú ochránení  všetci podzhotovitelia  ..."Túto formu ochrany je možné uplatniť vo všetkých líniách subdodávateľského systému“...

Toto ale nie je pravda!  Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková a zamestnanci ŽSR, ktorí jej pripravili podklady pre toto tvrdenie o zabezpečení záväzkov voči všetkým podzhotoviteľom, nemajú dostatočne naštudovanú zmluvu o dielo. Alebo zavádzajú verejnosť a klamú! V zmluve o dielo Z1/2016/023/15 v osobitných podmienkach je podzhotoviteľ zadefinovaný následovne:

Podčlánok 1.1.2.8

 „“Podzhotoviteľ“ znamená, každú fyzickú alebo právnickú osobou, s ktorou má Zhotoviteľ resp. niektorý z členov skupiny uzatvorenú zmluvu v súvislosti s realizáciou Diela.“

Z tohto bodu zmluvy vyplýva, že právo na 20% zábezpeku zo svojho plnenia budú mať len  podnikatelia, ktorí majú podpísanú zmluvu s niektorým členom združenia. To znamená, že tí, ktorí pracujú na stavbe v poradí ako 2.,3.,4. ... subdodávatelia a nemajú zmluvu priamo s niektorou firmou zo združenia, nebudú mať právo na ochranu a nebudú môcť čerpať zo zábezpeky! Mnohokrát  práve títo ľudia skutočne realizujú práce na stavbe.

Je taktiež veľmi zarážajúce, že ŽSR doteraz nevysvetlili verejnosti, ako pripravovali a realizovali verejné obstarávanie na túto zákazku, ktorej výsledkom je cena je na úrovni  99 %  oproti predpokladanej cene. Verejnosť na Slovensku to zaujíma aj preto, lebo výsledná cena 365 miliónov eur je hradená z eurofondov a verejných zdrojov – z daní všetkých občanov Slovenska.

Aj ministerstvo dopravy mlčí, prečo dalo pokyn na podpis zmluvy, ktorej cena je 99% z predpokladanej ceny. Odchádzajúci  minister Brecely dokončil súťaž, ktorú začal jeho predchodca Počiatek a „kontinuitu“ zabezpečil štátny tajomník Viktor Stromček. Toto nepripomína súťaž, ale skôr priame zadanie štátnej objednávky, tak ako za čias mečiarizmu! Takýto  scenár verejného obstarávania  pod ministerstvom dopravy môžeme vidieť aj u ďalších dvoch diaľničných zákazkách: na D1 Prešov západ-juh a  D3 Čadca-Svrčinovec.  Výsledná cena na obchvate Prešova (356 mil. eur) je na úrovni 96% oproti štátnej expertíze a na obchvate Čadce (239 mil. eur) dokonca na úrovni 120%! Víťazné firmy už dostali výsledok súťaže, ale zmluvy ešte nemajú podpísané pre neplatné environmentálne posúdenie vplyvu na životné prostredie.

Súčasťou víťazného  konzorcia na diaľničnom obchvate Prešova,  ale aj železnici pri Púchove  je  Doprastav a.s. Nedávno prešiel reštrukturalizáciou a vyplatí svojim subdodávateľom len 30% z ich pohľadávok. Napriek tomu  získal v júni 2016 aj zákazku na rekonštrukciu cesty  I/68 v Prešove v hodnote 31 mil. eur.  Sumár víťazných zákazok (Púchov-Považská Teplá,  D1 Prešov a cesta I/68 Prešov), ktoré získal  Doprastav a.s.  za posledné 3 mesiace od Brecelyho ministerstva dopravy je   752 miliónov eur!  To už je čiastka, pre ktorú sa  oligarchom a lobistom „oplatí“ vyrovnať dlhy za zadlženú stranu alebo ju rovno kúpiť. A určite zostane aj na odmenu pre tých, ktorí takéto súťaže pripravili, organizovali a zazmluvnili.

Aj preto by nás malo zaujímať, kto stojí za firmami, ktoré vyhrávajú takéto predražené  verejné zákazky, prečo nevyplácajú svojich poddodávateľov a prečo tieto naše financie končia v daňových rajoch a v schránkových firmách.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Ďalšia dotácia pre firmu Kaliňákovho kamaráta je pochybná

Štátna agentúra o dotácii nevie.

KOMENTÁRE

Clintonová – Trump 1:0

V prvej debate potreboval Trump pôsobiť ako pripravený na prezidentúru – nepodarilo sa.


Už ste čítali?